S5 Pro 550x90px

Miksi Iivo Niskanen voitti maailmanmestaruuden? Valmentaja kertoo

Iivo Niskanen. Kuva: NordicFocus

Iivo Niskanen. Kuva: NordicFocus

Olli Ohtonen piti Vuokatin Aateli Racen yhteydessä luennon siitä, mitkä asiat vaikuttivat, että hänen henkilökohtainen valmennettavansa Iivo Niskanen onnistui kauden päätavoitteessaan, Lahden MM-kilpailujen 15 kilometrin perinteisellä, ja voitti maailmanmestaruuden.

Ohtonen on valmentanut Niskasta vuodesta 2013 lähtien, ja heti valmennussuhteen alussa hän nosti esiin harjoituspäiväkirjan täyttämisen tärkeyden.

- Iivon harjoituspäiväkirjat olivat hyvin puutteellisesti täytetyt vuoteen 2013 saakka. Hänellä oli taustalla paljon sairasteluja, joten into päiväkirjojen täyttöön ei ollut suurta. Peräänkuulutan sen tärkeyttä, sillä se on ainoa työkalu, millä päästään kiinni mahdollisiin ongelmiin ja niiden syihin. Muuten mennään mututuntuman varassa, Ohtonen perustelee.

Iivo Niskanen on kärsinyt uransa aikana paljon sairasteluista. Niskaselle on ollut tyypillistä muutamat pitkät sairastumisjaksot harjoituskaudella tai kilpailukauden kynnyksellä, mutta Lahden MM-kisavuonna Niskanen pysyi sen sijaan koko kauden terveenä viimeisiin maailmancupin osakilpailuihin asti.

- Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kaikki sairastelut, ja niiden pitkittymiset liittyivät kasaantuneeseen kuormitukseen. Kun urheilija harjoittelee paljon, ja joskus jossain kohti vähän liikaa, tullaan kipeäksi. Sairastelujen ehkäisyn kannalta on erittäin tärkeää harjoittelun rytmittäminen, mitä varten tarvitsee työkaluja, joiden avulla tietää onko kuormitusta tullut riittävästi, ja milloin voi huilata, Ohtonen analysoi.

Niskanen harjoitteli viime kauden aikana yhteensä 900 tuntia. Sotshin olympiavuodesta määrä kasvoi 200 tuntia, jotka Ohtosen mukaan tulivat käytännössä pelkästään peruskestävyys, erityisesti huoltavan harjoittelun, lisäämisestä.

- Vaikka kokonaisvolyymia nostettiin 200 tuntia, muutoksia ei juurikaan tehoihin tai voimaan tullut. Peruskestävyysharjoittelua kertyi 797 tuntia, tehoja 43 tuntia ja voimaa 33 tuntia. Suomalaishiihtäjien yleinen ongelma on, että harjoitusmäärät tyssäävät siirryttäessä aikuisten sarjoihin, vaikka harjoittelun progressiivisuus on erityisen tärkeää, Ohtonen avaa.

Suunnitelma kohti Lahtea

Ohtonen kertoo, että tärkein asia kauteen 2016/2017 lähdettäessä, oli varmistaa kuormituksen hallinta, minkä avulla haluttiin minimoida sairastumisriskit. Sen lisäksi matkustuspäivät haluttiin saada mahdollisimman vähäisiksi.

- Yksi tärkeä asia oli vähentää kiirettä tekemisestä. Iivo leireili edellisellä kaudella paljon, joten me otettiin omat ulkomaanleirit ohjelmasta pois. Sen lisäksi halusimme selkeät palautuspätkät, joilla tasattiin kauden aikaista kuormitusta. Ohjelmassa oli selkeästi kolme lomapätkää, jolloin Iivo malttoi huilata. Reagoimme myös selkeämmin ongelmiin, jos vaikka tuntui vähän kurkkukipua, meillä oli selkeä malli, että jätetään heti harjoittelu pois eikä riskeerata mitään, Ohtonen kertoo.

Niskanen leireili kauden aikana kesäkuussa Vuokatissa viikon, elokuussa Pontresinassa kolme viikkoa. Syyskuussa Planicassa tehopainoitteiset 10 päivää Matti Heikkisen kanssa, lokakuussa Val Senalesissa kaksi viikkoa ja vielä marraskuussa Vuokatissa viikon.

- Kesällä Iivo harjoitteli paljon Vuokatissa valmentajan silmän alla, mikä oli todella tärkeää. Syksyn kolmen kovan Keski-Euroopan leirin jälkeen käytössä olevista kuormituksen hallinnan työkaluista, pikkumatosta ja ortostaattisesta testistä, saatujen tietojen perusteella jatkoimme palautumisaikaa suunnitelman vastaisesti ja hallittiin kasaantunut kuormitus, Ohtonen avaa.

Viime kaudella Niskasen harjoitusohjelmaan kuului myös poikkeuksetta lepopäivä joka viikko. Ohtosen mukaan ennen ja jälkeen lepopäivien ohjelmassa oli aina aerobinen harjoitus. Sen lisäksi Niskasella oli ohjelmassa 1-2 voimaharjoittelua viikossa.

- Lepopäivästä pidimme orjallisesti kiinni. Sen lisäksi emme tehneet koskaan kahta pääharjoitusta päivässä. Toinen harjoituksista on aina valmistava tai palauttava. Iivolla ei ole tarvetta voiman hankintaan, joten voimaharjoittelua teemme suhteellisen isoilla painoilla, karkeasti hermottavaa ja nopeusvoimaa perään. Tarkoitus on virittää seuraavan päivän laatuharjoitukseen. Toinen voimaharjoitus on tukivoimaa. Teimme myös usein alkulämmittelyksi pikkumaton, Ohtonen kertoo.

Viimeiset askeleet kohti MM-Lahtea

Ohtonen kertoo, että Niskasen tavoitteena viime talvena oli vain ja ainoastaan Lahden MM-kilpailujen 15 kilometriä perinteisellä. Kaikki tekeminen ja edeltävät kilpailut olivat valjastettu palvelemaan tätä päämäärää, yhtä uran tärkeintä starttia.

- Iivo kilpaili talven aikana vain 20 kilpailua. Heti kun maailmancupin kalenteri varmistui, nostimme sieltä esiin muutaman tärkeän kilpailun. Niissä onnistuimme, mikä nosti Iivon itseluottamusta ja osoitti, että hän pystyy hiihtämään maailmanluokan vauhtia, Ohtonen avaa.

- Lahtea varten oli myös tärkeää, että maltoimme pitää kiinni keväällä tehdystä kilpailusuunnitelmasta, ei hörhöilty vaikka Rukalta tuli voitto, eikä ruvettu ajattelemaan maailmancupin kokonaiskilpailun voittoa.

Ohtonen nostaa tärkeäksi voiton kannalta myös Lahden Scandinavia cupin, jonka Niskanen voitti tammikuussa.

- Se oli etulyöntiasema moneen muuhun nähden. Testasimme taktiikkaa ja saimme paljon oppia kisasta.

MM-kisoihin Lahteen Niskanen saapui lopulta torstaina, ja ensimmäinen startti hänellä oli pariviesti Sami Jauhojärven kanssa sunnuntaina.

- Lahdessa oli mediahässäkkää, joten halusimme rauhoittaa päivät kotona. Pariviestin jälkeen Iivo kävi todella kuumana, mutta pystyimme käymään asian läpi. Päätimme, että tämä on historiaa, sille ei voida mitään, meidän tavoite on keskiviikkona. Pariviesti myös osoitti, että kapasiteetti on sellainen että 15km voidaan voittaa. Keskiviikkona Iivo pystyi hallitsemaan kisatilanteen, eikä sortunut ylivauhtiseen alkuun, ja tuloksena oli selkeä voitto, Ohtonen sanoo.

Lopuksi Ohtonen ynnää tärkeimmät vuoden aikana opitut asiat.

- Suunnitelmallisuus, seuranta ja pääasiaan keskittyminen. Valmentautuminen ei ole rakettitiedettä, vaan asioiden pitkäjänteistä toteuttamista, hän päättää.


langrenn.com Sweden United-States-of-America Germany France

Hiihtotekniikka kuntoon!

Premiumsport.fi

JÄMI147

Ad16605771St1Sz3466Sq110867070V0Id1